Trial-and-error #wereldreisNL3

 

Deze hele kampeertrip is een trial-and-error-exercitie. Op alle gebieden. 

  • Hoe ga ik het alleen op pad zijn ervaren?
  • Is het te doen met Jut en Jul die er 24-7 bij zijn?
  • Kan ik toch dingen ondernemen zonder dat ik te veel van de honden vraag?
  • Kan ik me wel 17 dagen vermaken?
  • Hoe zal het gaan met de reactiviteit van Nous?
Het valt me in alle opzichten 200% mee. Ik was van plan geweest om gewoon 4 campings in 4 verschillende gebieden van Nederland te boeken, en wat ik dan zou gaan doen dat zou ik dan wel zien. Er komt dan toch vanzelf een soort ritme in de dagen. Ook door de honden, die zich overigens voorbeeldig gedragen. Kwestie van goed management, toch wat regelmaat en rekening houden met veel rustmomenten. En realistisch zijn in wat kan en wat niet kan. 

Ik heb me nog geen secónde verveeld, of gedacht 'waar ben ik mee bezig'. Ik voel me als een vis in het water. Sterker nog, ik heb al een tripje naar Denemarken op de agenda van het voorjaar 2022 staan. Ik ga mijn Amerikaanse neuswerkjuf eindelijk ontmoeten. En ik ga daar in mijn uppie heen. Ok. Camilla en Nous gaan ook mee. 

Notes to myself

Ik heb overigens wel ondervonden dat het toch verstandig is om naar een paar basiszaken te kijken als ik de toekomst weer zo een wereldreis ga ondernemen. Want JA! Dit is zéker voor herhaling vatbaar. 
  • Check of er vanaf te camping in ieder geval de mogelijkheid is om een stukje relaxed met de honden te lopen. Dus niet allen op een smalle weg met links het spoor en rechts tuinen met rondrennende honden. (opgelost door elke ochtend even de auto te pakken om de honden uit te laten, maar ideaal is anders)
  • Check of er überhaupt in de omgeving leuk te wandelen is! (Ik heb blijkbaar nét een verkeerd stukje Friesland uitgezocht)
  • 4 nachten per camping is top. 1 verkasdag, 1 dag leuk wandelen en lamballen, 1 dag een leuke dagtrip, 1 dag  kort wandelen en lamballen en dan weer een verkasdag. Dat werkt voor ons alledrie. ( Ze liggen vandaag na de trip van gisteren al de hele dag gestrekt)
  • Check de volgende keer of er vuurtjes gestookt mogen worden op de camping. Zo ja, dan wegblijven daar. (Morgen ga ik dus naar een vuurstookcamping. Foutje..... Hopelijk valt het mee, want ik ben supergevoelig voor die rooklucht)
  • SVR-campings zijn zo gek nog niet. Want ook al is de omgeving van mijn huidige camping bagger, de camping krijgt een 10+. Rust, schoon, groot, topsanitair, wasmachine (wasje gedraaid) en superaardige campinggasten. Ook al vind ik nog steeds dat ik niet tot de doelgroep behoor 😂.
    Zeer ontspannen sfeer. (goh, misschien hoort ze tóch tot de doelgroep...)

Bootje varen

Gisteren zijn we gaan bootje varen. Er was nog een vrouw op de camping gearriveerd met wie ik via een Facebookgroep contact had gehad. Ze was ook in haar eentje op pad. Met een camper. Ze heeft hier 2 nachtjes gestaan en ze is mee gegaan op de boottocht. Was erg leuk :-). Dus nee, de foto is NIET met een selfiestick gemaakt, voor degenen die zich dat afvragen. 

Met een sloep de Friesche Wateren op dus. 'Vaarbewijs niet nodig'. Okeeee. Let's do this. Ik had de boot al besproken, nog voordat ik wist of dat de FB vriendin mee zou gaan, dus anders was ik dit avontuur in mijn eentje aangegaan. Dát zou een échte uitdaging geweest zijn, met Jut en Jul. Maar was vast ook goed gekomen.

Zowel N als P hadden nog nooit een voet op een boot gezet, en dat zag je vooral aan Nous. Die haar tenen zo ver als mogelijk was uitspreidde toen ze op de bootbodem stond. 
DAT DING WIEBELT MENS!
Pebbles sprong erin alsof ze niet anders gewend was. Maar zodra we eenmaal voeren klom ook Nous op de bank en was het goed. Hoezo past ze zich snel aan. 😊



Er zat zo'n echt rond jachtachtig draaiwiel op de sloep. Kwestie van gewoon sturen zou je denken. Maar op het water is de reactiesnelheid van het roer wat v  e  r   t  r   a   a  g   d  . Maar alles went, en we wisten de grote boten op het open water best goed te omzeilen. OmZEILEN. haha. 

We zouden een route gaan varen aan de hand van een waterkaart. Gewoon de rode route volgen. Ja ja. Er staan daar dus GEEN bordjes of pijlen of wat dan ook he, om aan te geven wáár die rode route dan precies loopt. Overal water en kades en eilandjes met groen. Zóek het maar uit...
Maar, Renate is niet voor 1 gat te vangen. En lang leve TOPO gps. Die doet het nl ook op het water. Dus die hielden we naast de waterkaart en toen kwam het toch nog allemaal goed. Niet dat we de rode route hebben gevolgd hoor. Dan zouden we waarschijnlijk nu nog ergens ronddobberen. We zijn de Alde Feanen  doorgevaren en onderweg nog ergens aangelegd bij een restaurant en. Top was dat. Lekker gegeten. Ook af en toe van de boot af, de sloep uit op plekken waar de honden even los konden lopen en hun plasjes konden doen. En onderweg natuurlijk groeten naar al die andere schippers he. Is blijkbaar de gewoonte. Best leuk. Oja, er kwam nog een sloep met een andere Smous voorbij, en op een andere sloep zat een man die Nous een Corgi noemde 😲. Maar ja, haar poten waren dan ook niet in beeld....

Weer en wind

Helaas hadden we af en toe niet alleen water ónder de boot, maar kwam het ook van boven. Er was een beetje miezer voorspeld, maar daar hielden de Friezen zich gewoon niet aan he. Het laatste uur stond ik met mijn mutsje op en de striemende regen in mijn gezicht achter het stuurwiel. Maar toch had dat ook wel iets. Op zo'n groot water. Ultiem gevoel van vrijheid. 

En van uitputting. Want wat waren we moe, na 6 uur op het water. De honden gingen zelfs slapen op de bootbanken. En dat zegt wat. Helaas hadden ze in de jachthaven van Grou geen ophaal- en sleepdienst, dus moesten we nog een uur doorbikkelen tot we weer vaste grond onder onze voeten hadden. En toen nog 35 minuten rijden naar de camping.
Maar we hebben echt genoten! Het was een topdag.




Nu nog even de wasmachine leeghalen, boekje lezen en een lekker maal bereiden in de Omnia. In de wat? De Omnia.
Daarover in de volgende blog meer.

Tot de volgende keer. Vanuit de Kop van Noord-Holland.

Renate 

PS: De 'abonneerknop' werkt niet meer. Blogger gaat stoppen met de abonneermogelijkheid. Maar je kunt de blogjes ook volgen via mijn Instagramaccount




Reacties

Gitte zei…
Super gaaf toch op het water? Maar een zonnetje erbij was niet vervelend geweest. Wel leuk dat de honden er ook zo tevreden uitzien op de boot. Kan me voorstellen dat het een topdag was!! En je hebt nog een aantal dagen voor de boeg. Geniet ervan!!

Meest gelezen posts

Conclusie #wereldreisNL4

Toeristje spelen #wereldreisNL2