Camilla's eerste avontuur

En het mijne.....

Want het had weer wat in hoor, voor ik hier op dit prachtige plekje stond.... Ik had nog niet met Camilla gereden. Eerst was er de nieuwe draadboom  die nog in mijn auto moest worden aangelegd, (ja ja, vaktaal he)

En toen werd het BAGGERweer. Maar vandaag en morgen wordt daar boven even de kraan dichtgedraaid. Dus dacht ik 'aanhaken, rijden, pootjes uitdraaien en klaar'. Voordat overmorgen de sneeuwstormen weer gaan losbarsten boven Nederland. Het liep ietsje pietsje anders. 

Beetje spannend toch
Zenuwachtig stond ik vanmorgen op. 'Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan' deed het niet vanmorgen. Ik heb nu wel even iets anders achter mijn Caddy hangen. Anderhalve meter langer, totaal nieuw aankoppelsysteem (keigeavanceerd...) en een heuse moeoeoeoeoeoever. 
De caravanmeneer had me alles heel duidelijk uitgelegd. Dus daar gingen we. Natuurlijk stond de oprit van mijn buren én de hele straat voor vol met auto's vandaag. Maar, mooie oefening dacht ik nog. Eerst mevrouw Camilla langs mijn afdak boven de voordeur heen loodsen. Makkie toch, ik heb nu een moeoeoeoeoever. 

Moeoever op de wielen gezet. CHECK
Disselslot verwijderd. CHECK
Moeoeoever aangezet en we beginnen heeeeel voorzichtig te moeoeoeveren. Hiiiiiiie zegt ie. en KLOENK hoor ik. 

KAK. Het ís natuurlijk handig om de handrem er eerst af te halen..... En het is ook handig om dat neuswiel los te draaien zodat ie ook naar links en recht kan rijden... 

Ok. Ik ben blond. Ik kan er niks aan doen. En ik was gewoon zenuwachtig. 
Tweede poging. Hmmmmmmmmmmmmm. Ja! hij doet het! Camilla netjes langs het afdak gemoeoeoeverd en de auto van de buurman niet geraakt. Ik ben briljant.

Nu even aankoppelen. Disselding boven de trekhaak manoeuvreren. CHECK
Disselding langzaam op de trekhaak laten zakken. Oeoeoeoeoe! Hij gaat rijden! Bijna de bumper ingeduwd. Mijn hele gewicht tegen Camilla en tegendruk geven. Tegelijkertijd neuswiel naar beneden draaien. En Plop. Hij zit! Er ploept een groen knopje omhoog. Groen licht :-) Stekker erin, remkabelding vastgemaak. Lichten doen het. Ik kan gaan!

Honden in de auto. Nog even een plasje, want poe poe. Best spannend. Voor de zekerheid kijk ik nog even het filmpje terug dat ik van de caravanmeneer had gemaakt tijdens zijn uitleg. Hé.. Waar draait hij nu aan???? Oh.. Er moet nog iets vastgedraaid worden na de Plop. En dan ook nog iets met een rode hendel naar beneden. Toch anders dan bij Calimerootje.

Let's GO
Pff. Ook de laatste handelingen gedaan. En toen met 2 km per uur van de oprit afgegleden. Mooi om alle geparkeerde auto's heen gedraaid met de ANDERHALVE METER langere dame achter me aan. En toen reed ik opeens gewoon op de weg :-).

Top. Nu rustig naar de camping, ik ken de weg. Daar op zijn plek moeveren en pootjes uitdraaien en klaar.

Nouwwwwww, niet helemaal. Ik volgde braaf de navigatie. Stak, net zo als vorige keer, de N-weg over en dan naar rechts, de ventweg op. Hé, wat staat daar nu in de berm? Een maaimachine of zo? Daar kan ik niet langs met mijn aanhangster... Pfff. Net op tijd het stuur om kunnen gooien en nét genoeg ruimte voor mijn enorme draaicirkel.. Daar kwam ik even goed weg.

Navi weer gevolgd. Die me nu dus een voor mij onbekende weg in stuurt. Dan eerste links. mmmm klein landweggetje. Maar geasfalteerd, dus zal wel goed zijn. Gaat in ieder geval richting camping. T-splitsing. Ik moet rechts. Vlagberg heet het weggetje. Hé, zo heet mijn camping ook, dus klopt. Ik rijd een meter of honderd. Einde asfalt. Gaat over in zand..... en módder.

KAK, KAK!
Stomme navi. Wie stuurt er nu een zenuwachtige vijftigplusser die voor het eerst met haar nieuwe onbekende caravan op pad gaat over een ZANDPAD. Nondeju. Op de rem. Nadenken. 
Optie 1: Doorrijden en het beste ervan hopen. Navi zegt ook dat de camping heul dichtbij is. 
Optie 2: Verstandig zijn en geen risico nemen. En honderd meter kaarsrecht met een onbekende caravan achteruit rijden. Terug naar de T-splitsing. 

Ik ging voor optie 2.

20 minuten later (Halleluja voor de cursus 'rijden met de caravan die ik 3 jaar geleden heb gedaan!!) stonden we zonder deuken en zonder kleerscheuren weer met de neus de goede kant op op de T-splitsing...

De rest van de rit verliep zonder verdere drama's. Op de camping achteruit de plaats op gereden ( makkie, die 10 meter), afgekoppeld en 'even' op de plaats gemoeverd. Maar de zenuwen waren nog niet helemaal weg, dus er ging iets mis met het handeltje van het neuswiel.

KLOENK

Camilla zakte door haar hoeven. Oh my god. Nadenken Renate. Nadenken.

Pootjes uitdraaien! Dat kon ik! En langzaam  verhief Camilla zich weer. Snel het neuswiel weer op zijn plek gefrot.  Pootjes weer omhoog en verder gemoeverd. Hè hè. Dakje omhoog, tafel en stoeltje naar buiten. En zitten. We zijn klaar voor 2 daagjes stilte en natuur. 

En ik ben weer 5 jaar ouder. Maar súperblij met mijn nieuwe vriendin!
#Camilla 

Renate


Reacties

Margreet Wols zei…
Super goede oefening. Een snellere leerschool kon je jezelf niet cadeau doen,
Veel plezier. Stap voor stap weer terug straks 👍🏻👍🏻
Margreet
Arnold zei…
Haha je krijgt t niet kado...Maar oefening baart kunst. Over n tijd weet je niet beter....
Gitte zei…
Ik wist niet dat jij je aanhangerrijbewijs hebt! Of ben jij van die stokoude generatie die het nog cadeau kregen bij hun B-rijbewijs?
Maar ik vind het in ieder geval stoer. Lekker alleen op stap met je honden en je mover natuurlijk. Wat een uitkomst zo’n ding. Veel plezier Renate.
Ik heb idd B. Met gratis aanhanger. Tot een bepaald gewicht :-)
Tina zei…
Veel kampeerplezier!

Groetjes
Tina
www.hetmeisjeuitdekempen.blogspot.be
Truus zei…
Haha, vind het super stoer van je , niet opgeven geniet ervan

Meest gelezen posts

Conclusie #wereldreisNL4

Trial-and-error #wereldreisNL3

Toeristje spelen #wereldreisNL2