Toeristje spelen #wereldreisNL2

 

Ik ben inmiddels aanbeland op het einde van dag 5 van mijn wereldreis. En ik kan niet anders zeggen dat het me méér dan goed bevalt. Ik geniet van de vrijheid van het alleen reizen en van het niet hebben van plannen. Zou ik in het dagelijks leven ook vaker moeten doen. Maar daar word je weer zo snel opgeslokt door agenda's en afspraken....

Gisteren was het een regendag. En ook die heb ik heerlijk luierend en lezend met Camilla en de honden doorgebracht. Met aan het einde van de dag nog een mooie wandeling door het grote Drentse beukenbos.
Ik slaap hier ook uit. Iets wat ik thuis amper kan/doe. Want daar ben ik altijd vroeg wakker en ga ik aan de slag. Met wát dan ook. Hier niet.

Ik draai me nog eens om en ik val dan zowaar gewoon weer in slaap. Zooooooo relaxed!  En de honden gaan mee in mijn ritme. Die snurken ook verder. Staan niet te heujen dat er ze eruit moeten of zo. 



Op pad

Maar vandaag zijn we dan toch maar eens de omgeving wat verder gaan verkennen. Ik had gehoord van een leuk Drents dorp, Orvelte. Heel idyllisch enzo. Nou, dat leek me wel wat. Meteen ook een test hoe dat zou gaan met Jut en Jul. AKA Nous en Pebbles. 
Niet zo'n succes zeg maar. Het is een pietepeuterig klein dorpje waar heel 50+ fietsvakantievierend naar toe wil. Samen met de 50+ camperaars met HONDEN. Mén wat waren daar veel honden! Bijna meer honden dan mensen. En dat is dan zeg maar niet handig met 1 smous aan de heupband aan een riem en 1 Rus die redelijk tot zwaar in de stress gaat als we niet op afstand een hond kunnen passeren. 
En dat was daar dus niet mogelijk. Op iedere hoek van de straat stond een hond of kwam er omheen zeilen. 
Ik maakte een U-turn en binnen no-time zaten we gedrieën weer in de auto. Superleuk dorp. Voor een flitsbezoek. Gelukkig hebben we de foto's nog. Oh nee, die heb ik niet kunnen maken, want ik was een soort van bezig om de boel weer in de Caddy te krijgen.

Goed. bij eventuele volgende uitstappen moet er dus meer ruimte zijn. Staat genoteerd. Wat is er nog meer te zien hier? Er liggen hier en daar een paar leuke stenen opgestapeld. En dat schijnt nogal uniek te zijn. En omdat ik morgen weer verder ga op mijn wereldtour, móet ik die stapelstenen toch even gaan bekijken. 

Even rennen

Ik ben dan wel in mijn eentje op vakantie, dat wil nog niet zeggen dat ik met niks en niemand rekening hoef te houden.... Die 2 viervoeters bepalen in zeer grote mate wat ik ga doen en wat ik vooral NIET ga doen. Zij op hun beurt, moeten zich schikken naar de situatie. En dat betekent dat ze de hele dag vast zitten aan een lijn en/of achter een hek zitten. En dat ze niet los kunnen hier in de buurt. Dus op weg naar de stenen heb ik eerst even een locatie opgezocht waar ze wél veilig even de benen konden strekken. En daar waren ze toch wel blij mee.. Tja. tis geven en nemen op zo'n reis samen he..

Begraafplaats en klauterende kinderen

Op naar de stenen. Dat is heel gemakkelijk met Google Maps. Je tikt 'hunebed' in en er verschijnt een kaartje met alle locaties waar ze staan, liggen, opgestapeld zijn.
Locatie 1 was vlak bij het renpad. Honden waren uitgeraasd dus die mochten even in de auto blijven. (thank god voor het bewolkte weer) Ramen open uiteraard. Kan best. Tis Drenthe he. 
Ik even op en neer naar de steentjes. Best indrukwekkend. Maar ook daar hozen 50+fietsers en ander toeristisch volk. (myself incluis natuurlijk). Ach, je hoeft er geen uren door te brengen he. Dus wat kiekjes gemaakt en door naar de volgende locatie.



Bordje bij de bedden gelezen. Het zijn dus begraafplaatsen he.Van duizenden jaren oud (4000 jaar vóór Christus!) Maar dat deerde de jonge ouders die daar met hun peuters waren niet. (of ze hadden het bordje niet gelezen of niet goed opgelet bij de geschiedenislessen op school). Want ze waren er toch echt van overtuigd dat dat super leuke klimstenen waren voor hun kleuters. En ach, pappa doet ook gewoon leuk mee en klimt er ook boven op. 

Sorry hoor. Ik vind dat respectloos. 

Ik ga toch ook niet staan dansen op de graven van hun (over)grootouders..... 

De zeven zussen

Jullie kennen ze nog he. Nou, ik ben best gepakt door het eerste boek. Zit nu op eenderde. En ik ga em uitlezen ook. Zo fijn om weer te lezen. Ik neem me nu voor om dat thuis ook weer voor te gaan zetten. Tijd voor MAKEN. Kan ik. 
Straks hier mijn laatste avondmaal fabrieken. En morgen na het uitslapen de boel weer afbreken en op naar de 2e locatie. Friesland Boppe. Nog nooit geweest. Zal een heel andere omgeving zijn. En dat maakt deze trip nou zo leuk! Ik ben niet van het nachtje staan en weer door. Ik wil wel even ergens aarden. En 4 nachten is dan precies goed.

Ik geniet :-)

Tot de volgende!

Renate


PS: De 'abonneerknop' werkt niet meer. Blogger gaat stoppen met de abonneermogelijkheid. Maar je kunt de blogjes ook volgen via mijn Instagramaccount





Reacties

Kitty zei…
Ja Orvelte en gestapelde stenen de trekpleisters in Drente en inderdaad 50+ die hebben nu vakantie vieren voor de gezinnen uit. Maar ehhh 50+ iets bedacht me dat jij ook zoiets bent ;-)
Met hond(en) is het vakantie vieren en toeristische attracties inderdaad een ding. Gelukkig 50+ en dan sneller tevreden met dagelijkse zaken en genieten van een goed boek, who needs stones.
Veel plezier naar het meer open karakter van Friesland misschien nog ergens uitwaaien langs de waddenkust? Ik blijf volgen.
Dat maakt het zo leuk. Steeds een totaal andere omgeving. Jaaaaa ik ben ook 50 plus ;-). Maar van een heeeel ander soort. Vind ik dan he 🤣
Anoniem zei…
Onze kip houdt ons jong smile
Veel plezier met je transfer
Gitte zei…
Heb je wel een vertalingsapp op je telefoon?? Dat Fries is onmogelijk te verstaan😅.

Meest gelezen posts

Conclusie #wereldreisNL4

Trial-and-error #wereldreisNL3