Oei ik groei

Die zin dwaalt al een tijdje door mijn hoofd. Iedereen die kinderen heeft krijgt meteen de associatie met dat ene boek.  Dat boek waarin de ontwikkelingsfases van een baby naar een kleuter worden  beschreven in 'sprongetjes'. 

Nou, uit ervaring kan ik mededelen dat die sprongetjes niet ophouden bij de kleuterfase :-). Die gaan gewoon een leven lang door!

Ik heb al op vele vlakken een ontwikkeling doorgemaakt, maar ik wil het nu even hebben over het ondernemerschap. Sinds januari 2012 heb ik al een eigen onderneming. Begonnen met een webshop in hondenspeelgoed, en al heel snel volgde de speurhondenschool die groeide en groeide. En er volgde naast het speuren ook nog neuswerk en advieswerk. 

Er kwamen en gingen honden in dit huishouden, en deze en de vele honden die ik in mijn lessen zie, brachten inspiratie en nieuwe inzichten. Mijn visie op hoe ik met honden en mensen wilde werken werd steeds duidelijker en belangrijker voor mij. Mijn visie werd een missie.
Ik heb zo hier en daar wat zaadjes laten vallen, en ik zie dat er al wat spruiten uit beginnen te komen. Maar ik ga ze nog niet oogsten. Hoe sappig ze er ook uit zien. Ik laat ze nog even groeien, vruchten krijgen en die mogen nog even rijpen. Ik heb de tijd. Ik meld me wel als het zo ver is. 

Wat gek genoeg TOTAAL niet in mijn aard ligt... Ik ben eigenlijk meer het type van ' krijgt een idee, denkt er even over na en gaat ervoor'. En dat pakt soms niet goed uit, maar meestal wel!

Zo scheurde ik vier jaar geleden op een dag in januari naar Noord-Holland en kwam met een oud klein caravannetje thuis. Dát ik thuis kwam was op zich al een wonder, want ik had nog nooit met een aanhanger gereden. Laat staan met een caravan!
Ik had het nog nooit gedaan, dus ik dacht dat ik het wel kon*. Ik sloopte alles uit de caravan, en heb hem (met een beetje hulp, maar niet héél veel hulp) helemaal weer opgebouwd en 'gepimpt' zoals dat dan heet. Een soort van trial and error proces. Maar kícken toen dat ding klaar was! 
Ik kan het iedereen aanbevelen. Calimero (zo heet ie) is nu mijn trouwe reismaatje. Ik hoop er nog heel veel leuke tripjes mee te maken!

Maar even terug naar het ondernemersschap.

Ondernemen is je passie volgen
Ondernemen is gáán, in het diepe springen, niet bang zijn om op je gezicht te gaan,
Ondernemen is weer opstaan het het nog beter doen als het mis gaat
Ondernemen is vertrouwen hebben in je eigen skills en kennis.
Ondernemen is je eigen ding doen
Ondernemen is dingen uitproberen, bijblijven, bijleren, niet stilstaan.
Ondernemen is vrijheid, je eigen tijd in kunnen delen, maar ook zelfdiscipline hebben
Ondernemen is alle verantwoordelijkheid dragen
Ondernemen is een feestje vieren met jezelf als dingen lukken
Ondernemen is ook risico durven nemen en niet te lang janken als iets de mist in gaat
Ondernemen is netwerken, contacten leggen, kennis uitwisselen
Ondernemen is creatief zijn en creatief denken
Ondernemen is vooral bij jezelf blijven, bij je eigen normen, waarden en mogelijkheden
Ondernemen is niet per se groter willen worden maar wél beter
Ondernemen is mijn ding. En ik doe mijn ding op mijn manier.

Het is me allemaal gelukt de afgelopen 9 jaar. En wat mij betreft ga ik er nog even mee door. Ik voel weer een sprongetje aankomen :-)

Ik ben een ondernemer en (oei) ik groei!

Renate van de Honden

(* lijfspreuk van Pippi Langkous)


Reacties

Meest gelezen posts

Conclusie #wereldreisNL4

Trial-and-error #wereldreisNL3

Toeristje spelen #wereldreisNL2