Koude koffie en vieze vliegen

Het is al weer een aantal maanden (MAANDEN!) geleden dat ik mijn laatste blog schreef. 17 november 2021 om precies te zijn. Tja, druk druk, andere prioriteiten, verhuizingen en gewoon een vol hoofd. Daarom vrees ik dat jullie koffie nu wel flink is afgekoeld...
Die van mij in ieder geval wel, want ik zit nu aan een icekoffie. Het is buiten namenlijk 27 graden. Op 19 mei. Gatverdámme!

Dat betekent ook dat hier de achterdeur de hele dag open staat. Met een super geavanceerd vliegengordijn ervoor. Met dubbele bedrading. Kan nog geen fruitvliegje doorheen. 

Zou je denken. Nee hoor. De huis-/stront-/paarden-/of welkmerkdanookvliegen met hun vieze smerige met bacteriën vol hangende zwarte behaarde lijven weten zich gewoon door het gordijn heen te wurmen. HOE DAN??

Reukvermogen
Het schijnt dus zo te zijn dat vliegen enorm goed kunnen ruiken. Op 250 meter afstand kunnen ze al ruiken waar iets lekkers te halen is (poep, rottend eten, stinkende groenbakken óf een net leeggegeten etensbak van de hond...). En binnen no-time zijn ze op plaats van bestemming. Ik geef de honden vers vlees. En dat geef ik binnen. Ieder op een eigen plek. FOUT FOUT.
De bak is nog niet leeg of de zwarte brigade is al in mijn huis binnengedrongen en zitten op de rand van de, toch zeer zorgvuldig schoongelikte, etensbak. Ik sta er naast om de lege bak weg te halen en die meteen af te wassen. Maar nee hoor. Te laat. Elke keer te laat.

Maatregel (stevige)
Nou ben ik een dierenliefhebber. Echt waar. Maar er zijn uitzonderingen. Beesten die ongevraagd mijn huis binnendringen en mij of mijn huisgenoten lastig vallen door de steken, te zoemen en/of door met hun besmette poten te landen in mijn keuken, krijgen een zero-tollerance behandeling. Ik ben gewoon VIES van die dingen. En dan word ik fanatiek.

Dit betekent dat ze 1 kans krijgen om het pand door de deuropening of schuifpui te verlaten. Doen ze dat niet, dan volgt onherroepelijk de dood. Middels de mepper. Ik weiger om de honden buiten te laten eten. Dat is een vrijbrief voor hele volksstammen diptera's. 

Andere opties
Er zijn nog wat andere, meer diervriendelijke opties om de vliegen op afstand te houden. Zo heb ik me laten vertellen (zie dit artikel) dat er verschillende zaken zijn waar zíj niet blij van worden:


* pepermuntolie
* basilicum (valt af. Die leven sowieso niet lang in mijn tuin, 
   of ze gaan de stoofpot in)
* dennenolie 
* rozemarijn (lachertje. Er staat rozemarijn op
  de aanvliegroute. Boeit ze niks)
* wijntuit (is een of ander plantje)
* lavendel (staan 9 planten vlag bij de achterdeur.
   Lachtertje nr 2)
* eucalyptus (ik loop zo meteen even naar de badkamer....)
* laurierblaadjes (heb ik nog ergens in een keukenkastje staan )

En dan kan ik er nog voor kiezen om de grijze en de groene bak nooit meer te openen. Maar ik denk dat de buren het niet kunnen waarderen als ik mijn afval door het raam voor de straat op gooi.Ik ben dus genoodzaakt om het te houden bij de eerder genoemde stevige maatregel ben ik bang. 

Ik kán natuulijk ook gewoon de achterdeur dicht doen :-) :-).

Het was me weer een waar genoegen. 

Groet van 

Renate van de Honden 

Reacties

Meest gelezen posts

Conclusie #wereldreisNL4

Bakje koffie doen?

Trial-and-error #wereldreisNL3